Saturday, May 16, 2015

~selamat hari guru.. ^^






~kenapa jadi cgu?.. Part 1

Ada sebab mengapa Tuhan menjadikan kamu sorg guru. Itula kata2 yang akan aku simpan sampai ke mati daripada pensyarah@mentor aku di ipda.

Asalnya aku langsung nda berminat untuk menjadi guru. Bagi aku menjadi guru ini terlalu mudah dan tidak mencabar seperti pekerjaan lain.

Sebenarnya aku pilih guru disebabkan aku teda pilihan dan menjadi guru adalah last resort untuk aku masuk dalam kerajaan. 

Setelah menjadi pendidik selama 14 tahun rasanya baru aku tahu pahit manisnya manjadi sorg guru. Baru tahu penat lelahnya sorg guru. Baru tahu betapah mencabarnya pekerjaaan sorg guru.

Untuk mengajar budak untuk belajar tidakla sesusah mana. Tapi untuk menjadikan pelajar itu menjadi insan yg berguna, beradap dan beakhlak tinggi itula cabaran sebenarnya.

Apa cabaran menjadi sorg guru, bagi aku terlalu banyak. Sbb itula aku mulai menyukai perkajaan ini.. To be continue..


~selamat hari guru pada semua guru2 di malaysia yg komited untuk melahirkan modal insan yang terbilang.. Aku bangga menjadi seorang pendidik.. ^^



No comments: