Sunday, July 12, 2009

sound check 123 part 1

Napa selalunya org yang menjawap masa org becakap tu dkatakan bukan pendengar yang baik. Napa ya?.. hehehee... aku suda biasa dengar org cakap mcm ni dan aku pun biasa mengalaminya. jadi apa kes?..

Mungkin kita nda sekepala atau mungkin nda sependapat atau banyak lg sebabnya, tapi nda semestinya kita nda buli bersama btul nda?.. Tapi masi salah ka kita klu buat mcm tu?.. huhuu.. Bagi aku benda tu bagus jua dari satu segi, dr segi lain kita nampak mmg nda bagus. papahal pun terpulang ngn cara kita menangani benda tu.

Mana2 org pun mesti ada pendapat dia kan?.. so kita kena terima walaupun benda tu kita rasa nda btul. bukannya kita tolak mentah2.. ada sebab dia bg pendapat mcm tu. Ada plak sampai marah2, marah ni sebenarnya dapat meunjukan sifat n perangai seseorg tu, bguslah kita nampak org marah ni buli kita tau orgnya mcm na.. tapi janganlah bah baru kenal trus marah2 nanti dcakap saiko plak. hahhahaa..

lawan cakap atau sampuk menyampuk ni lagi best, sampai suara tinggi melangit nda ingat. tapi itulah kita sebenarnya klu suda dcabar n hilang sabar, sama2 mo mencari ruang untuk bela diri. Tapi nda salah juga klu kita mcm tu sbb kita bg respon. Komunikasi dua hala la katakan. heheee.. klu diam jak mesti kita pikir org tu dengarka atau nda. Teringat aku student yg diam2 ni antara 2 jak dorg diam tu, sama ada nda paham atau melayang suda pikiran dorg tu..

Bagi aku menjadi pendengar yg baik mestilah pandai bg respon bukan hanya mendengar, respon tu bermaksud dia paham n boleh bg pendapat, so klu teda respon, org tu bukanlah pendengar yg baik sebenarnya. Kita selalu silap ttg benda ni, kita selalu cakap org yg menjawap, putung cakap ni bukan pendengar yg baik. Padahal org yg respon nilah pendengar yg baik.

panjang sudah ni.. aku mo mandi n seterika baju dulu. nanti sambung part2 lg


p/s So sorry aku bukanla pendengar yg baik, tapi aku perespon yang cekap.


~dunia tanpa henti~

No comments: